Respektera oss som har valt bort Svenska kyrkan
Publicerad: 2012-12-23 07:12, Uppdaterad: 2012-12-23 07:12
Redaktör för religionskritisk tidskrift:
Sällan har jag sett en sådan förnekelse av det faktum att
religionsfrihet även betyder frihet från religion. Frågan är också om
prästen vid skolavslutningen kommer att kunna presentera hela denna
historiska bakgrund?
Om författaren
Redaktör för det religions- och vidskepelsekritiska debattmagasinet Bright.Ty när det kommer till uppfostran i Herrans tukt och förmaning är föräldraansvaret satt på undantag. Så fint då att det finns en kader av pliktuppfyllda och självutnämnda missionärer som vet bättre. Bäst i klassen är utan tvekan tidningen Dagens Elisabeth Sandlund. Här talar vi barnatro och Guds vilja. Ren och oförfalskad. När Elisabeth Sandlund går igång på Adventsuppropet är det med stöd i Jakob och Jesu återkomst:
”Att
rakt upp och ned, utan åthävor och varje form av tvång, presentera
julens budskap för svenska skolelever med hjälp av de traditionella och
älskade psalmerna men också i ord, förankrade i Bibelns budskap, är att
så ett litet, litet frö. Ibland faller det på hälleberget eller bland
tistlarna. Men då och då – hos ett barn, en förälder eller en lärare –
kan det slå rot och börja gro.”
Men notera det där om tvånget i första meningen. Är det inte kyrklighetens problem att allmogen faktiskt vägrar att infinna sig frivilligt i gudshuset? Sandlund levererar dessutom en lika frimodig som avslöjande bekräftelse på att förhoppningen om en omvändelse är syftet med det omtvistade kyrkobesöket. Vilket alltså är precis det skollagens §6 säger att skolan inte ska ägna sig åt.
Men notera det där om tvånget i första meningen. Är det inte kyrklighetens problem att allmogen faktiskt vägrar att infinna sig frivilligt i gudshuset? Sandlund levererar dessutom en lika frimodig som avslöjande bekräftelse på att förhoppningen om en omvändelse är syftet med det omtvistade kyrkobesöket. Vilket alltså är precis det skollagens §6 säger att skolan inte ska ägna sig åt.
Nästa höjdpunkt i genren ”frimodiga men mindre strategiskt smarta bekännelser” finner man i Kyrkans Tidning där Karlskronaprästen Helene F Sturefelt
presenterar en intressant historisk återblick över relationerna mellan
skolan och kyrkan.Artikeln är intressant och läsvärd för den
historieintresserade. Betyget skulle utan tvekan bli godkänt - om nu
inte prästen valt att ta ett lika kronologiskt som logiskt skutt mellan
år 1930 och nutid i sin slutsats och sammanfattning.
Det
var en fatal miss, enligt min mening. Vän av ordning brukar ju hävda,
att den ovillkorade religionsfriheten år 1952, lika väl som
kyrka-statseparationen år 2000, i något avseende bör avspeglas inom den
allmänna skolan i dess relation till det numera fristående trossamfundet
Svenska kyrkan. Det tycker inte Helene F Sturefelt. Hon refererar till
den numera så berömda, och i regeringskansliet sanktionerade, ”religiösa beröringsskräcken”, och menar att: ”svårigheten
att hantera religiösa uttryck blir allt större i takt med att den
religiösa analfabetismen breder ut sig i landet. Är det för att vara
politiskt korrekt? Mot vem, iså fall?”
Inte
nog med att prästen Helene F Sturefelt menar att dagens skolelever ska
lära sig att hantera religiösa uttryck – vad nu det betyder. De ska
dessutom bli religiöst ”läskunniga” om jag förstår liknelsen rätt. Väl
inlindat lyckas Sturefelt dessutom lirka in muslimerna i debatten.
Knepet är välkänt. Svaret är, att det inte i något avseende är korrekt
att bråka med oss tre miljoner medborgare som inte tillhör Svenska
kyrkan. Vi har valt att stå utanför. Låt oss göra det oavsett om vi är
muslimer, ateister eller något annat. (Läs gärna om den sista meningen.
En tredjedel av landets befolkning tillhör inte Svenska kyrkan och ingen
har någon som helst rätt att efterforska vilken livssyn vi har)
Men Helene F Sturefelt är inte den som ger sig, utan presenterar ännu en logisk kullerbytta, värd att uppmärksamma:
”När
skolan idag vill klippa bandet bakåt med sina kristna rötter, då går
skolan emot sig själv och hela sin uppgift, nämligen att ge kunskap.
Oavsett vad vi tycker eller tror, så är kristendomens mänskosyn det som
byggt upp landet, både vad gäller sjukvård och skolväsende.”
Men
då handlar det faktiskt om skolväsendets historia. Om den kunskapen ska
förmedla så bör det ske i klassrummet. Kunskapsförmedling om skolans
relationer till kyrkan genom historien, ska av lätt insedda skäl inte
genomföras som en religiös praktik i en kyrka. Hur något av vikt i det
ämnet skulle hinnas med på en adventssamling eller en skolavslutning är
en gåta. Att skolan skulle ”gå emot sig själv” är dessutom ganska
förolämpande, då skolans kunskapsförmedling inte heller ska vila på
kristna dogmer.
Helene F Sturefelt fortsätter:
”Därför,
och nu kommer min poäng, borde det vara en självklarhet att skolan har
sina terminsavslutningar just i kyrkan, som påminnelse för allt vad
kyrkan betytt för landets utveckling! Självklart skall prästen be, läsa
evangeliet och ge den välsignelse som gett människor andligt djup och
vägledning under långa sekler!
De som sitter i kyrkan
väljer att lyssna eller inte lyssna, såsom det också har varit i alla
tider… Därför, mina vänner, kan skolan släppa sin nervösa religiösa oro,
och istället luta sig mot dagens mänskliga rättigheter till religion, i
respekt för sin egen historia.”
Sällan har jag sett ett så oförblommerat
argument för att den kyrkliga skolavslutningen ska vara en tribut till
ett historiskt förhållande. Sällan har jag sett en sådan förnekelse av
det faktum att religionsfrihet även betyder frihet från religion. Frågan
är också om prästen vid skolavslutningen kommer att kunna presentera
hela denna historiska bakgrund? För prästen Helene F Sturefelt räcker
det antagligen att vi alla spelar med i en charad och låtsas att kyrkan
fortfarande är skolans huvudman.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar